Wednesday, October 02, 2013

[DIY] Gubahan Bunga (Dari Barang Terpakai)

Ibu penah pesan lebih kurang macam ni:
"Jadi isteri ni kena kreatif. Kalau nak sesuatu benda, sebolehnya buatlah sendiri. Jangan nak benda tu, nak beli benda tu jugak. Hasilkan dari benda lain yang kita ada untuk jadi benda yang kita nak. Baru la best."
Macam tu la lebih kurang pesan ibu.
So, daripada membazir biarkan bunga-bunga hantaran hari tu berhabuk & bersawang,
Maka terhasillah keras tangan ni...
Simple jer,
Tak menarik macam beli kat kedai,
Tapi ok la..free je.
Tak keluar sesen pun.
Semuanya guna barang yang dah ada kat rumah

 

Bunga dinding yang atas tu, tapak dia pakai polistrin hantaran tunang yang Ana bagi ke pihak lelaki. Haha. Amek balik. Kira buruk siku ke tak erk? Daripada biarkan je labah-labah buat rumah, baik guna kan? hihi.
Bunga-bunga black-grey tu pulak, bunga dekat hantaran kahwin, yang Ana bagi kat pihak lelaki gak. Yang kaler pink tu, bunga kat hantaran lelaki kepada pihak perempuan. Hihi.

Bunga dinding yang kat bawah tu pulak, yang bentuk love tu, guna polistrin hantaran kahwin. Ana potong bentuk heart. Pastu cucuk-cucuk dengan bunga-bunga yang pakai kat mini pelamin time tunang. Yang sebelah dia tu pulak, bunga dari rumah Ibu, Ibu dah tak pakai. So, Ana rembat, redecoration. Tapak dia pakai polisterin hantaran kahwin. Kih3

 

Yang gambar kiri, Ana tak buat pun. Cuma hias kat dinding. Bunga tu Ana dapat masa sepupu Ana kahwin. Hihi. Gambar kanan, yang bunga pomander tu pun Ana dapat dari weddding sepupu Ana. Yang bunga biru-putih tu, lebihan bunga telur masa Walimah Ana tempoh hari. Ana hiaskan kat meja tepi katil kat bilik.

 

Ini Ibu yang deko. Asalnya cantik Ibu deko, pastu Ana pomen2, jadi dah tak berapa nak cantik. Rompong sana sini. Hik3. Gambar kiri, bunga dari hantaran kahwin pihak lelaki + bunga mini pelamin tunang. Bakul tu, bakul hantaran kahwin. Gambar kanan, bunga dari hantaran pihak lelaki, bakul tu bakul pertama hadiah dari Mr Zauj, yang asalnya penuh coklat. Pandai gak Mr Zauj menggubah, tak caya? Tengok sini & sini. Hik2

Sampai sini je la kot Ana mencecey arini,
Nanti-nanti,
Ana kongsi bende lain yang Ana DIY lagi.
Best DIY ni, kita rasa puas hati tengok hasil kerja tangan sendiri,
Walaupun tak seberapa. 
Hik2

Comments
0 Comments

0 0 mEnGomEn:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...