Friday, December 14, 2012

Life Is Just A Game..

1 Safar 1434 H.
sedar tak sedar,kita dah masuk bulan kedua tahun baru hijrah kan? Tarikh yang cantik, 1.2.34. Jatuh pula pada hari yang indah, Jumaat. Ada yg melangsungkan perkahwinan pada hari ini? Kalau ada,tahniah diucapkan...:)

Kompem ramai yg tengok bola semalam kan? So,ape perasaan korang? Geram? Tak puas ati dengan pengadil? Mau boikot k-pop n tom yam gong? Rasa mau 'ganyang style'kan pengadil? Macam-macam perasaan yang timbul kan? Bayangkan, hanya dengan seketol bola,anything can happened. Kan?

Bile bukak pesbuk,penuh timeline,duk update pasal bola. Ada yang kutuk kemain coz Malaysia kalah, tak dapat pi final.Dah macam-macam cacian pemain Malaysia dapat, termasuklah binatang yang takde kena mengena dengan pemainan bola sepak, yakni BABI! Ana pun heran, awat la makhluk Allah yang tak berdosa tu pun terpalit sama dalam game tu ek? Hoho.. Terlalu ramai yg jadi pengulas sukan,kalah uncle Hasbullah tu.

Ana ni natural je. Sekadar tengok je tu,boleh la. Tapi tuk jerit-jerit sampai putus segala urat,memang Ana tak kuasa. Tang bola ni,Ana suke tau keputusan dia je, kalo terlepas tengok pun, tak rasa terkilan. Hehe.

Kita marahkan dan kutuk pemain Harimau Malaya kerna tak berjaya pertahan gawang sendiri, senang-senang je bagi si Gajah Perang sumbat gol. Seakan pemain-pemain tu buat salah & dosa yang besar kat kita. Tapi pernahkah kita bertanya kepada diri kita sendiri, berjayakah kita mengawal dan pertahankan gawang iman kita ni dari dibolos syaitan? Sudah hebatkah sangat kita ni mempertahankan iman kita? Atau, kita langsung tak pertahankan gawang iman kita dan seakan mempersilakan si syaitan menyumbat berdas-das dosa dalam diri kita? Solat itu tiang agama. Sudah cukup teguhkah 'tiang gol' kita ni? Ataupun sudah mula bergoyang dan mula nak roboh? Masih mampu ke kita menepis serangan bertubi-tubi dari pihak syaitan? Bayangkan, kalau pihak lawan tendang bola,kena tiang. "Fuh,mujur kena tiang,kalau tak,gol dah tadi."...Macam tu la biasanya reaksi kita kan? Kita boleh andaikan tiang tu sebagai penyelamat pasukan kita. Sama jugak macam hidup kita ni. Solatlah yang jadi penyelamat kita di akhirat nanti.

 

So, hidup di dunia ni hanyalah permainan dan manusia sebagai pemainnya. Kejarlah PAHALA di atas padang DUNIA selaju mungkin. Tepis sebarang serangan DOSA dari pihak lawan. Bersama bantu-membantu menjaringkan PAHALA untuk mendapat gol utama kita, SYURGA. Ikutilah segala tunjuk ajar & panduan dari jurulatih kita, RASULULLAH SAW & pelajari peraturannya dari QURAN & SUNNAH. ALLAH sebagai Pengadil yang mengadili permainan. Hanya Dia berhak memberi 'kad merah' lalu terus menghumbankan kita ke dalam kebinasaan atas dosa-dosa dan khilaf kita,atau diberi 'kad kuning', memberi peluang kepada kita yang berdosa ini untuk bertaubat, atau terus membiarkan kita bermain hingga tamat permainan.Bila permainan ini akan tamat? Tiada siapa yang tahu berapa lamakah masa tambahan akan diberikan kepada pemain untuk terus mengejar untuk menjaringkan gol.Yang pasti,wisel penamat akan berbunyi dan pasukan/setiap pemain yang banyak menjaringkan pahala akan mendapat habuan kemenangan yang hakiki,yakni syurga yang indah menanti...:')



Comments
0 Comments

0 0 mEnGomEn:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...