Wednesday, October 14, 2009

++idOLa kU++....pArt 2

part 1 di sini..

huhu..
Lepas tu, aku dah membesar sikit...
Study kat sekolah berasrama...
Hampir setiap minggu telefon ayah & ibu, suruh datang.
Mengada kan?

Ayah dan ibu pun datang la.
Bukan datang gitu-gitu je, siap bawak makanan sekali.
Eh,...siap suruh bawak banyak pulak tu, untuk kawan-kawan sekali.
Ayah dan ibu tak bising pun,
Ikutkan sahaja.
KEJAM...Aku memang kejam.

MyEm0.Com
Kemudian, aku masuk Tingkatan 4.
Aku kata nak pindah sekolah.
Sebab dah taknak duduh asrama.
Ayah & Ibu pun turutkan juga.
padahal aku taknak duk kelas no 2..
yelah..kawan-kawan majoriti masuk kelas pertama..Aku sorang je duk kelas no 2..
Sadis la jugak. Tapi nak buat macam mana, keputusan PMR bukannya gempak mana pun.
Lepas pindah sekolah baru, aku dapat kelas ke-2 jugak.
Frust!
Aku menangis. Kutuk diri sendiri dengan perkataan yang tak sepatutnya.
xbsyukur lgsOng..
Umur 16 tahun, tak matang lagi. Kui3
Ibu la yang memujuk aku.
Kelas ke berapa un tak kisah.
Ibu tak pernah beza-bezakan anak-anak ibu.
Kelas pertama ke, kedua ke, terakhir ke, semua sama.
Asalkan aku belajar sungguh-sungguh.
Bila naik Tingkatan 5,
Aku dapat naik kelas pertama. Rasa happy tu tak tau nak cakap la kan.
Tapi dari sudut yang lain. aku sayang giler kat kelas aku yang lama,
Emm..bila duduk kelas pertama, rasa macam nak turun kelas balik,
waa..mana boleh da kan..
rasa rugi jer wat molek-molek masa final exam Tingkatan 4. Tak yah la naik kelas.
haishhh....skali lagi aku tak bersyukur.Astaghfirullah...
MyEm0.Com
2006, aku naik Tingkatan 6.
Tak dapat tawaran matrikulasi, sebab SPM teruk!
Dapat aliran Sains, tapi sekolahnye jauh la sikit.
Ex-sekolah aku time menengah rendah dulu.
15km je kot..huhu

So, terpaksa la ayah hantar-jemput,
Kesian ayah.
Sekali lagi aku menyusahkan hidup meraka.
Dalam sebulan kemudian, aku dapat surat tawaran,
Matrikulasi Program Dua Tahun.
Member baik aku pun dapat.
Tempat yang sama.
Beria singguh aku nak pergi.
Siap cakap dengan ibu, "kalau tak kasi pergi, kita pergi sendiri"
siyap da ambil beg, nak packing baju ni...haha
Ibu kata mana sempat, surat dapat hari Ahad, Isnin daftar.
Aku berkeras nak pergi juga, puas aku pujuk.
Akhirnya, ayah ibu bagi
Nasiblah boleh daftar lewat, hari Rabu.
Ayah uruskan semuanya, Ibu siapkan semuanya.
aku pown pegi la..ayah,ibu n adeq antar...
adehh..aku skali lg nyusahkan diowg..
naseb la kt gambang je..xla jaOh sgt..

bnyk gak aku nyusahkan diowg..
sampai la sekarg..huhu..
terOk..terOk..terOk...
MyEm0.Com
tpi..yg aku nk citekan ialah ketabahan & kebijaksanaan ibu melayan sume kerenah anak2 dier..
xde yg tkecuali...
sama rata sumenye...
kalo ade yg rase tsisih..
aku la biase rase cam2..huh..ngader2...
ibu cpat2 pujuk..kate xde beza sume anak2 die..
ibu bg cam2 perumpamaan,nasihat...yg amat bernas..
kengkadg xterpikir oley aku...

kalo ade pape problem..
aku sure refer kt ibu dulu..
sbb nasihat die mmg power...
ape yg die nsihat 2 bukn ckap kosong..
sumenye berisi..bernas..ada betolnye..
MyEm0.Com
1 lg..aku kagom ngn ibu coz ibu xngamok pown coz da bnyk taOn da xdpt beraye kt kg die..
aku pown sampai da lupe bile last aku raye kt kg ibu..
ermmm...form 4 kowt..ntah la..da lupe..
kalo bini2 owg laen..mesti da masam muke ngn laki die kalo xdpt balik kg die tyme ari raye..
kalo bley nk tetiap taOn ghayer kt uma mak die jer...
untung ayah coz dpat isteri yg memahami cam ibu..
bertuah aku coz dpat ibu yg paham situasi ayah..
aku bangge..ade ibu cam ibu..
aku taw...ibu sedey coz da lame xdpt beraye ngan nenek kt kg..
tp memndgkn ada msalah problm yg xdpt dielakkan..ibu tpakse akur..

selain mjadi isteri yg baek...
ibu juga seorg anak,menantu,kakak & adek yg baek...
aku bukn nk memuji melambOng2..bukan juga nk mbOdek..
tp 2 la knyataannye...

nk taw nape aku ckap cam 2??
MyEm0.Com
tunggu....

...bErsAmbOng...

p/s:still myusun idea2 yg berterabur..huhu

Comments
0 Comments

0 0 mEnGomEn:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...