Wednesday, January 15, 2020

Kesenangan Juga Satu Ujian

Semua yang berlaku atas dunia ni, tak kira sama ada yg tersembunyi atau yang nyata, semua atas izinNya.

Siapa kita untuk mengatakan apa yang buruk itu bukan dariNya. Seburuk2 Firaun, Allah tetap mengizinkan nyawa singgah ditubuhnya, tetap Allah mengizinkan harta melimpah ruah untuknya walaupun mengaku dirinya Tuhan. Tapi Allah izin, tak mestinya Allah redha. Kena paham tu.

Allah bagi nikmat kat seseorang ada kalanya bukan untuk menyenangkannya, tapi untuk membinasakannya. Macam kisah anai-anai. Kalau dia tiada kepak, elok je duk dia celah batu, kayu. Tapi kalau Allah nak binasakan dia. Allah bagi dia sayap (nikmat). Jadilah dia kelkatu. Tapi apa dia buat bila dapat sayap? Dia cuba nak nak lawan api. Akhirnya apa jadi? Mati bergelimpangan.

Pernah dengar istidraj? Yakni, pemberian nikmat Allah kepada hambaNya (tak kira Muslim/kafir)yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Dalam erti kata lain, Allah mengurniakan nikmat tersebut buat hambaNya, namun pemberian tersebut adalah tanpa redhaNya.

Kita sebagai manusia, jangan terlalu cepat melatah. Segala apa yang berlaku di depan mata kita juga sebagai ujian untuk kita. Jangan memaki, mengherdik, menghina. Seolah kita takde sekelumit dosa. Mcm kita ni maksum sangat. Jangan lupa, kita juga pendosa. Mana tau, satu hari nanti kita lagi teruk dari pesalah yang kita hina tu? Nauzubillah. Kita tak tau apa jadi kat kita beberapa tahun ke depan, hatta beberapa minit ke depan. Jangan pandang seorang pesalah itu seolah dia tiada harapan nak hidup dan bertaubat lagi.

Pintalah kepadaNya, agar kita dan keturunan kita dijauhkan dari segala maksiat dan keburukan.

Comments
0 Comments

0 0 mEnGomEn:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...